DETAILS VERGETEN?

Schrijf je in !

Interview met Shailendra Bhoelai (pianist/composer)

Akash Baboeram

Waar haal je de inspiratie voor jouw muziek vandaan?

Ik laat mij inspireren door het goddelijke, dat mij weer de krachten doorgeeft om via de piano of keyboard de klanken te weerspiegelen naar de mens toe, ongeacht in wat voor vorm of muziekstijl dan ook. Mijn vader heeft hierin ook een grote rol gespeeld in mijn jeugdjaren. Ik ben hem hiervoor zeer dankbaar.

Hoe ervaar jij de muziekwereld?

Ik heb op vele grote podia gestaan, nationaal maar ook internationaal.  Met diverse projecten, te veel om op te noemen, maar het meest intrigerende podium voor mij is toch altijd als ik op een uitvaart moet spelen. De laatste eer van de familie aan de overledene. Dat doet mij toch altijd wel wat. Op zo een moment zie ik ook dan heel mijn leven voorbijkomen en gaan.

Bekend ben je nooit want de artiestenwereld is keihard. Vandaag ben je een held en morgen kent niemand je meer. Nu is het wel gemakkelijk om via social media jezelf te profileren als artiest of rolmodel. Of je nou goed bent of niet het gaat tegenwoordig toch om de likes op Facebook en Instagram. Je komt er niet eronderuit, je moet social media hebben anders tel je niet meer mee. In mijn jeugd was het toch anders.

Samenwerken met andere collega’s is voor mij geen probleem. Ik sta voor alles open mits we in hetzelfde vaarwater zitten. Velen denken er anders over en er is ook veel sprake van jaloezie, maar je moet juist samenwerken om vooruit te komen. Omdat ik met veel stijlen en projecten bezig ben, kom ik wel aardig rond. Nederland is sowieso een klein muziekland dus moet je het internationaal gaan zoeken. Natuurlijk ben ik op jacht naar die ene filmscoring, hit of song die alle deuren voor je opent. Maar het belangrijkste in dit vak is, dat je plezier hebt in wat je doet. Je doet het niet voor de roem, social media likes of bekendheid. Ik heb mijn eigen studio, Shairockt Studios, in Rotterdam en binnenkort ook in het buitenland. De studio is waar ik werk en mezelf terugtrek. Ik ben geen muziekleraar. Ik ben een kunstenaar die door middel van het klavier, gevoelens en klanken produceert naar de luisteraars.

Merk je ook belangstelling van Hindostanen?

Hindostanen zijn altijd afwachtend als het om iets nieuws gaat. Vooral als het uit hun eigen omgeving komt, is de acceptatie heel erg moeilijk. Concepten uit England of India worden sneller geaccepteerd. Maar dat is logisch. Ik maak het ook mee als ik in het buitenland word geboekt. Een act uit het buitenland is altijd gewilder. Gelukkig is het tegenwoordig wat soepeler geworden in onze gemeenschap.

Je hebt aardig wat prijzen binnengehaald. Kun je ons een aantal voorbeelden geven?

Ik heb aan diverse filmprojecten en met diverse regisseurs gewerkt als filmcomposer, nationaal en internationaal, en heb ook prijzen binnengehaald. In het bijzonder “Best debut filmaker and best family film” op het Calcutta Film Festival voor de film “ Madhav” van director Anil Mehta. En “Best screening en acting” op het internationaal NVIFF Awards te Amsterdam voor de film “Hebzucht” van Director Djotipersad Lachman.

Voor de soundtrack “Dark Love” heb ik op het Kapow IFF festival in Hollywood in 2017 mijn eerste echte prijs gewonnen als soundtrack composer. Met veel dank aan Chris Kooreman, CEO van Beat Royalty. Ik heb samengewerkt met director Anna Spyrou om de soundtrack in haar short movie “Black King Down” te gebruiken. (Zie IMDB). Deze award kon ik helaas niet persoonlijk in ontvangst nemen. Daarnaast heb ik met Ramdjan Abdoelrahman mogen werken aan de documentaire “Het geheim van Marienburg “. Op nationaal vlak heb ik ook gewerkt met de talentvolle regisseur Tracey van Eijk voor het kostuumdrama “Confiteor Vindicta”. Zij zal binnenkort een nieuw project lanceren, dat gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal “Die Mauer Unseren Angst”. Momenteel werk ik aan de documentaire “Onze Reis” in opdracht van Moen Poeran en de wijlen Sudesh Kino. De crew van SB Creative Industry staat altijd achter me.

Wil je ons iets vertellen over het overlijden van je moeder en hoe je dat verwerkt in je muziek?

Natuurlijk verliest iedereen eens zijn of haar moeder. In mijn geval was het een bijzonder extreme gebeurtenis die ik niet had zien aankomen in de bloei van mijn carrière. Het gaf me gelijk een andere kijk op het leven, het innerlijke, uiterlijke en ook op de mensen om me heen.

Ik heb vele jaren erover nagedacht en uiteindelijk toch gepland om een boek te schrijven over deze zwarte bladzijde van mijn leven. Muziek was mijn enige uitvlucht om dit te kunnen verwerken.  Maar mijn ervaring leert dat je het nooit zal kunnen verwerken. Het is een grote wond met een bizar litteken die keer op keer weer open gaat op een bijzonder moment in je leven. Het gemis zal er altijd zijn met of zonder muziek.

Ben je getrouwd?

Ik ben nooit getrouwd geweest. Het is wel een van mijn wensen om dit zelf een keer te mogen ervaren. Zelf heb ik gespeeld bij ongeveer 1500 huwelijken, als het niet meer is. Ik heb dus veel meegemaakt en gezien hoe het eraan toegaat. Soms heel saai maar soms ook met veel flair, pracht en praal. Af en toe denk ik dat we te veel naar Bollywood films kijken, maar ja het kan wel kloppen. Het leven is toch een grote film waar iedereen in figureert. Tenslotte gaat het om een ding: gelukkig zijn in dit leven met je partner en dierbaren en alles uit de kast halen. Dat is uiteindelijk toch ook de basis van een huwelijk?

Je bent onlangs naar India geweest, hoe was die ervaring?

Ik ben Amrika Anroedh dankbaar, die bij mij in 2006 het epos de Ramayan heeft geïntroduceerd. Ik mocht als live background composer en laatst op uitnodiging van de Indiase regering voor Suriname uitkomen op het Kumbh Mela festival 2019 in Prayagraj (Allahabad) in de deelstaat Uttar Pradesh.

Voor mij was het een belevenis apart om zoveel mensen bij elkaar te zien. Het was voor mij ook een hele eer. Ruim 3000 man waren aanwezig. Ik loof God dat ik dit heb kunnen meemaken, en ook de mensen om mij heen die in mij geloven. De reis ging door naar Benares (Varanasi) en ik heb ook de rituelen op de Ganges gedaan en voor iedereen gebeden, voor vriend en vijand.

Heb je een toekomstvisie of een droom?

Een droom heb ik niet anders blijf je maar dromen terwijl je wakker bent, maar ik heb wel een toekomstvisie. Gezond blijven, mijn Hindu Dharma blijven ondernemen en handhaven ongeacht of je nou Sanatan of Arya Samadji bent. Een hindoe is voor mij een hindoe, dan komt alles wel op je pad… wat je hartje begeert.

Ik ben blij met wat ik om mij heen heb. De tools om te kunnen ondernemen, veel reizen en nieuwe mensen ontmoeten. Mijn gezondheid en denkwijze die ik van mijn ouders mee heb gekregen en natuurlijk het beetje talent en passie van God die mij constant de weg naar het goede toe wijzen.

Wil je nog iets vertellen over Hindorama?

Ik vind het een goed initiatief en natuurlijk bedank ik de crew van Hindorama hartelijk om ook in dit digitale tijdperk een interview te mogen doen.

God Bless You, Ram Ram.

TOP